📖اگر شما یک نویسنده تازه کار هستید، مشخص است که بطور کامل نمی دانید: چگونه می توانید کتاب خود را منتشر کنید. به هر حال امروزه گزینه های انتشار بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. هر مترجم یا مولفی خودش باید با توجه به مزایای نسبی انواع نشر و آنچه که واقعاً از این تجربه می خواهد (شهرت و آوازه، اعتبار ادبی یا اینکه بتواند بگوید که این کار را انجام داده است)، در مورد نوع چاپ و نشر کتاب خود تصمیم بگیرد.
چیزی که اکثر نویسندگان وقتی درباره “چاپ کتاب” صحبت می کنند، به آن فکر می کنند. در اینجا فواید و معایب انواع نشر و وضعیت نشر را کنار گذاشته و مستقیم به سراغ انتشار سنتی کتاب می رویم.
به عنوان یک نویسنده شما نه تنها باید با معاصران خود (و بزرگان همیشگی) آشنا باشید و از آنها بیاموزید، بلکه باید بدانید که مردم چه نوع کتابهایی را می خرند. اینکار هم در مورد کتابهایی که ناشران به دنبال آن هستند و هم در مورد چگونگی جا افتادن کتاب شما در آن فضا ایده و پیش ذهنیتی می دهد.
📝نکاتی در مورد روند نشر: بد نیست به نوشتن کتابی بپردازید که از روند و گرایشات فعلی نشر تبعیت می کند (به نظر خون آشام ها ، قهرمان های زن سرسخت و غیره). اما تا زمانی که کتاب شما سرانجام وارد قفسه کتابفروشی ها شود (که ممکن است سالها طول بکشد، حتی پس از امضای قرارداد چاپ کتاب)، این روند ممکن است به تغییر کرده یا به پایان برسد (چیزی که سردبیر و ناشرها کاملاً از آن آگاه هستند).
با این اوصاف ژانرهای کاملاً مشخصی وجود دارد که به نظر می رسد خوانندگان اشتهای بی پایانی برای آنها دارند. اینها گرایشهایی است که باید از آنها آگاهی داشت، نه روندهای مربوط به موضوع خاص یا انواع شخصیت (در مرحله 5 در مورد این روند ژانر کتاب و اینکه چرا ناشران بزرگ آنها را دوست دارند، بیشتر صحبت خواهیم کرد).
مرحله 2: درباره دست نوشته خود بازخورد بگیرید و ویرایش کنید تمام این مقاله به خوب بودن کتاب شما متکی است. نیازی نیست که بهترین رمان زمانه باشد، اما باید چیزی باشد که مخاطبان هدف از آن لذت ببرند. به همین دلیل نباید ناشر و یا نماینده وی اولین کسی باشد (که به غیر از شما) که دست نوشته شما را می خواند.
قبل از شروع کار با ویراستار یا ناشر، کار با خوانندگان درجه دو را در نظر بگیرید: افرادی که به ژانر کتاب شما علاقمند هستند و می توانند از دیدگاه شخص ثالث نظرات مفیدی به شما ارائه دهند. سعی کنید کسانی را انتخاب کنید که حرفه ای باشند! پسر عموی یا هم اتاقی دانشگاه شما ممکن است با اشتیاق به شما کمک کند، اما به دو دلیل زیر نمی تواند بهترین انتخاب شما نباشد:
به عنوان یک دوست ذاتاً سوگیری داشته و از شما جانبداری می کنند و نقد بی طرف نخواهند داشت ممکن است جزء خوانندگان هدف و مخاطبان کتاب شما نباشند
به گفته ها و بازخورد مخاطبان شخص ثالث توجه کنید و بر اساس بازخورد آنها کتاب خود را ویرایش کنید. همچنین می توانید کار با ویراستاران حرفه ای و ویرایشگر کپی را در نظر بگیرید. ویرایش حرفه ای می تواند گام مهمی در اطمینان از خوب بودن دست نوشته شما باشد، زمانی که ناشری در نهایت برای پذیرش کار شما اعلان آمادگی می کند.
🟢آیا باید در جلسات و کنفرانس نویسندگان شرکت کنید؟
همه نویسندگان آنقدر خوش شانس نیستند که در شهر و محل زندگی آنها جلسات و کنفرانس نویسندگان برگزار شود. اما اگر توانایی حضور در یک جلسه را دارید، قطعاً باید این کار را انجام دهید. این فرصتی عالی برای مشاهده قفسه نویسندگان منتشر شده و آشنایی با افراد فعال در صنعت (سردبیر و ناشر) است. در بیشتر موارد، حتی فرصتی برای ارتباط مستقیم با آن افراد در رویدادهای اجتماعی کنفرانس وجود خواهد داشت.
در این جلسات مرسوم است که کارگروه و برنامه هایی ترتیب داده می شود تا نویسندگان در آن تمرین کرده و نمونه کار خود را عرضه کنند و از حضار جلسات و بخصوص سردبیر، هیئت تحریریه و یا ناشرین حاضر بازخورد بگیرند. بدین ترتیب بازخورد مناسبی در مورد کار خود می توانید از افراد حرفه ای حاضر بگیرید. شاید پس از خواندن نمونه کار شما، کسی به انتشار کار شما تمایل نشان دهد.
جایگزین ارزان و در دسترس برای کنفرانس، نویسندگی و مشارکت در انجمن های آنلاین نویسندگی است، جایی که می توانید با افرادی که کتاب نوشته و منتشر کرده اند، مشاوره کرده و بازخورد بگیرید و مطالعات موردی عالی دریافت کنید. اگرچه بعید به نظر می رسد که با یکی از ویراستارهای شرکت های انتشاراتی بزرگ در این انجمن ها برخورد کنید، اما این انجمن ها مکانی عالی برای شروع نویسندگان است و حتی ممکن است منجر به عضویت مادام العمر شما شود.
مرحله 3: در مورد شرکت های انتشاراتی مناسب تحقیق کنید، حالا که دست نوشته شما آماده و مناسب به نظر می رسد، و دقیقا می دانید مخاطب کتاب شما چه گروهی است، آن را در جیب خود گذاشته و به دنبال یک شرکت یا عامل مناسب بگردید.
مرحله 4: پیش نویس خود را آماده کنید و همراه درخواست ارسال کنید
اگر به صورت شخصی به ادیتور یا ناشری معرفی نشده باشید، روش معمول برای موفقیت در بستن قرارداد با ادیتور یا ناشر بدین صورت است:
نوشته خود را همراه با یک کاور لتر به ادیتور یا ناشر ارسال می کنید و خودتان و کارتان را معرفی می کنید.
اگر ادیتور یا ناشر کلیت کار شما را بپسندد آن را می خواند.
اگر کار شما را بپسندد یا مناسب رسته کاری خود بداند، با شما وارد بحث و مذاکره می شود.
پس از رسیدن به توافق قرارداد چاپ کتاب منعقد شده و اقدامات لازم برای انتشار کتاب انجام می شود.
مرحله 5: برای یافتن ناشر با ویراستار خود همکاری کنید
می توانید انتظار داشته باشید که با همکاری ویراستار دست نوشته خود را هر چه بیشتر توسعه داده و پخته تر باشد. در بسیاری از موارد ادیتور پتانسیل کتاب شما را می بینند و به عنوان اولین ویرایشگر شما عمل می کند. در حالت ایده آل بایستی در مورد چگونگی قابل فروش بودن کتاب خود قبل از امضای قرارداد با آنها بحث کنید.